Blog

Czy organizator imprezy turystycznej może zmienić warunki umowy już po wykupieniu przez nas wycieczki?

Częstym problemem klientów po wykupieniu wycieczki z biura podróży, jest zmiana warunków umowy przez organizatora imprezy turystycznej. Czy biuro podróży może nam bezkarnie zmienić warunki umowy, np. zmienić hotel w którym mamy spędzić urlop? Jakie prawa przysługują konsumentowi?

Biuro podróży, jako organizator imprezy turystycznej, zgodnie z art. 14 ust. 5-7 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, może zmienić istotne warunki umowy z klientem jeszcze przed wyjazdem z powodu okoliczności od siebie niezależnych. O planowanej zmianie organizator zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić klienta. W takiej sytuacji klient powinien niezwłocznie poinformować organizatora:
1) czy przyjmuje proponowaną zmianę umowy
2) czy odstępuje od umowy za natychmiastowym zwrotem wszystkich wniesionych świadczeń i bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Jeżeli klient, odstępuje od umowy lub jeżeli organizator odwołuje imprezę turystyczną z przyczyn niezależnych od klienta, klient ma prawo, według swojego wyboru:
1) uczestniczyć w imprezie zastępczej o tym samym lub wyższym standardzie, chyba że zgodzi się na imprezę o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie;
2) żądać natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych świadczeń.

W wypadkach określonych powyżej klient może dochodzić odszkodowania za niewykonanie umowy, chyba że odwołanie imprezy turystycznej nastąpiło z powodu:
1) zgłoszenia się mniejszej liczby uczestników niż liczba minimalna określona w umowie, a organizator powiadomił o tym klienta na piśmie w uzgodnionym terminie;
2) siły wyższej.

Nadto, generalną zasadą jest zakaz podwyższania ceny wycieczki, chyba że umowa wyraźnie przewiduje możliwość podwyższenia ceny, a organizator wycieczki udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:
1) wzrostu kosztów transportu;
2) wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych;
3) wzrostu kursów walut.

Szczególnie ważnym jest, iż nawet z powodów wskazanych powyżej, cena wycieczki ustalona w umowie nie może być podwyższona w okresie 20 dni przed datą wyjazdu.

Zawarta umowa powinna dokładnie określać miejsce i standard hotelu, w którym będą Państwo zakwaterowani. Umieszczenie w innym hotelu oznacza, ze organizator nie wykonuje usługi wskazanej w umowie, a wykonuje tzw. świadczenie zastępcze. Jeśli świadczenie to jest niższej jakości, niż to wskazane w umowie, np. hotel jest o niższym standardzie, bądź położony daleko od morza, ma inne opcje wyżywienia, wówczas jednym z praw klienta jest możliwość żądania odszkodowania, czyli obniżenia ceny wycieczki, bądź też odstąpienia od umowy i żądania natychmiastowego powrotu do miejsca rozpoczęcia imprezy bez ponoszenia z tego tytułu dodatkowych kosztów. W przypadku odstąpienia od umowy w takim przypadku organizator nie ma podstaw prawnych do żądania zapłaty kary umownej.

wpis opublikowany: lipiec 2017